Om Föreningen

logoFöreningens hemort är Strömstad,en gränsstad vackert belägen mellan västerhav och inlandsflora. Geografiskt befinner vi oss 3 mil söder om den norska gränsen och 17mil norr om Göteborg.

Som gränsstad är Strömstad med landsbygd rik på historia, därför är det naturligt att orten har en historisk förening.

Föreningen är ung, bildad så sent som 1996. Ett stort medlemsantal vid starten visar ett behov av en förening och att den var önskad sedan länge.

Många av våra medlemmar har god kunskap inom olika områden som lokalhistoria, forntid och europeisk medeltid bland mycket annat. Detta ger våra möten en trevlig men ändå seriös inramning när det gäller utbyta av historia.

Mål:

En våravslutning.-1Vårt mål är att främja medlemmarnas intressen. Genom föreläsningar, studieresor och studiecirklar når vi önskat resultat. En viktig målsättning i vår strävan till kunskap inom historia är att nå utanför vårt geografiska område.

Strömstads Historieförening har sin klubb-lokal på Södra Hamngatan , även kallat Strömstads Museum.
Varje måndag brukar vi träffas och ha tema kvällar. Det är alltid någon av våra medlemmar som håller i dessa.

Föreningen bildades 1996 av Rolf Lindqvist tillsammans med dom åtta första medlemmarna, S.H.F har idag 580 medlemmar. Första onsdagen i varje månad har vi möte/föredrag och på måndagar träffas vi i vår lokal där du kan studera video, böcker och tidskrifter medan klubbvärden fixar fika med dop.

För 195:- får du som medlem, förutom vår intressanta tidning fyra gånger om året, följa med på våra utflykter och resor till intressanta historiska resmål samt föreläsningar.

Skriv till oss!

Föreningens postadress: