Fotogruppen

Välkommen till Historieföreningens FOTOGRUPP

collage copy

Fotogruppen består av medlemmar i Strömstads Historieförening som också är intresserade av foto. Vi träffas i vår lokal 18:15 på Strömstads Museum där vi snackar, fikar, tittar på bilder och diskuterar. Vi välkomnar nya medlemmar.

PROGRAM Hösten 2018: Onsdagar

2018 12/12  Tema: REGN”. Vi såg våra regnbilder och bestämde att träffas igen den 30 januari och då valde vi tema: Is och snö. Här kan du se några av dom regnbilder vi tittade på. Vi har bestämt att vi ska ha vår utställning på Skagerack någon gång framåt April-Maj och då bidra med tre/fyra bilder var i A4-storlek plus passepartout. Tommy håller i planeringen.

2018 28/11  Tema: PRYDNADSSAKER”. Vi var ett lite decimerat sällskap som tittade på våra bilder och diskuterade som vanligt. Vi pratade om en eventuell utställning på kulturhuset Skarerack. Rolf kontaktar kulturansvarig på kommunen som kontaktar Tommy.

2018 17/10 Tema: ”BILAR”. Vi tittade som vanligt på våra bilder, fikade och diskuterade. Här ser du några av dom bilder vi tittade på plus några bilder på modelltåg som Stefan bidrar med.

2018 19/9  Vi tittade på våra bilder under temat: ”PORTAR, DÖRRAR, ENTRÉER”. Alla tyckte att Tommys idé om en utställning var bra och nu avvaktar vi kulturchefens besked. Rolf håller i den kontakten. Som vanligt uppmanades medlemmarna att publicera bilderna som kan ses här.

2018 29/8 Vi träffades och tittade på bilder på temat: ”BÅTLIV”. Vi bestämde också datum för höstens fototräffar samt teman.

2018 16/5  Vi tog med våra kameror och gick ut på sta´n.  Sedan tittade vi på våra bilder på vår smart-tv. Vi valde temat: Skagerack. Här är några smakprov:

2018 18/4  Vi fick besök av Uno Karlsson som visade bilder och berättade.

Uno Karlsson

2018 21/3  Djur-Naturfoto.

Valeria har tagit bilderna:

2018 21/2  Porträttfoto

Vi lärde oss lite om porträttfoto och såg några exempel. Sedan försökte vi själva.

2018 17/1 Vinterbilder,

(klicka på bilderna för att förstora och klicka bredvid för att återgå.)

Hösten 2017:

30/8       Startade upp och bestämde höstens aktiviteter

20/9      Vi åkte till Halden och tog bilder.

11/10      Bildkomposition      Tommy Grahn

8/11        Kvälls- och nattfotografering     Rolf Lindqvist

22/11     Ställ in kameran manuellt Bengt-Åke Björk

13/12     Svartvita bilder.       Hela Gruppen.

Våren 2017:

Onsdag 10 maj.    Tema:Valborg.  Vi såg Valborgsbilder samt bilder från branden på Laholmen m.m.

Onsdag 19 apr.   Vi tittade på Strömstadbilder och bestämde att tema för nästa fototräff ska vara: ”Valborg”.

Onsdag 8 mars. Bilderna från Södra Hamngatan redovisades och tema för nästa träff blir: ”Industriområdet ”Myren”.

Onsdagen 5 feb.  Vi tittade och tyckte om våra stadshusbilder och beslöt att till nästa träff (8/3) ska vi ta bilder av Södra Storgatans bebyggelse.

Onsdagen 25 jan. Vi träffades i vår lokal, och följande bestämdes: Till nästa träff ska vi ta bilder av stadshuset, utan och innan m.m. Bilderna ska tas med och visas på vår bildskärm samtidigt som vi ska diskutera, kritisera och förhoppningsvis lära oss lite mer om bildkomposition, vinklar, ljus m.m. Ett pågående uppdrag är att vi ska dokumentera förändringar i Strömstad. Hus som rivs och ersätts med nya etc. Vi ses nästa gång 15 feb. Välkomna !

Uffe och Tommy tog en fotorunda en fin sommarkväll den 18 aug. Vi körde ut till Saltö och rundade av med en körv me brö på torget.

Den 21/6 gick vi ut på sta´n och tog lite bilder. Det var Uffe, Tommy, Jimmy och Bosse som gick en kort fotorunda.

Vi träffades den 31 Maj och först tittade vi på bilderna från förra träffen och sedan åkte vi ut till Krokstrand och tog bilder, här några smakprov:

Tisd. 10 maj träffades vi för att ta lite bilder under kvällen. Vi åkte först till en nedlagd fabrik och sedan klättrade vi upp på Korpeberget och tog några bilder. Några av oss rundade av med lite god kvällsmat och en kall öl på Orient. Här några smakprov på bilder:

Den 13 April åkte vi till Halden och gick runt och tog bilder under det att Bosse vägledde oss.

Den 30:e Mars träffades fyra trogna fotogruppsbesökare på mötet och vi tittade på bilder av veteranbilar. Vi bestämde att ses Onsdag den 13:e April vid museet för samåkning till Halden, för att under Bosses ledning upptäcka och fotografera en gammal stadsdel.

Lördagen 20/2

Fotogänget (4st) trotsade vädret med en liten runda. Vi startade på Kaffedoppet sedan gick vi runt kvarteret.

Torsdag 4/2 TEMA SPEGLINGAR

I kväll träffades fotogruppen igen och vi tittade på bilder med temat: Speglingar. Nästa gång ska vi ut och fota, vi träffas på Kaffedoppet den 20:e feb. klockan 11:00. Vi bestämmer då vart vi åker för att ta bilder.

Torsdag 21/1     Fotogruppen träffades i kväll och vi tittade på bilder av Ernst Haas. Vi bestämde att träffas nästa gång den 4/2 och då ta med fem bilder på tema: ”speglingar”. Vi bestämde också att vi ska åka på fotoutställningar och vi ska hålla ögonen öppna efter sådana.

Tisdag 17/11  TEMA NATURFOTO