Fred och säkerhet på den koreanska halvön. Sveriges unika roll.

Koreahalvön står ständigt i centrum för världspolitikens uppmärksamhet. Utefter den 38:e breddgraden mellan Nord- och Sydkorea finns världens mest befästa vapenstilleståndslinje med hundratusentals soldater i ständig beredskap. Efter det brutala Koreakriget 1950-53 har ännu ingen fred slutits.

De två Korea består av samma folk som talar samma språk. Ändå kan de inte träffas och de två länderna har valt radikalt olika samhällssystem. Nordkorea en inåtvänd kommunistisk enpartistat med en omhuldad familjedynasti. Sydkorea en öppen, dynamisk och exportorienterad marknadsekonomi och demokrati.

Mitt i detta är Sverige det enda landet i världen som har officiell närvaro i både Pyongyang, i Seoul och i ingenmanslandet mellan de två Korea, den s.k. demarkationszonen (DMZ). I Pyongyang och Seoul har Sverige sedan många år ambassader och i DMZ finns sedan 1953 svenska neutrala observatörer.

Om allt detta och mycket mer kommer Sveriges ambassadör i Sydkorea Jakob Hallgren att berätta under sitt föredrag den 14 juli.

Föreläsare: Jakob Hallgren, Sveriges ambassadör i Sydkorea

Onsdag 14 juli, 19:00, Kulturhuset Skagerack.

OBS! Anmälan med namn och antal till

info@historieforeningen.se

Fri entre´