Svante Horn af Åminne

Född 3/4 1675 på Norrby – död 24/1 1756 (81 år) ogift. Begravd 23/2 s.å. Den siste som begravdes i Durells gravvalv i Källeryds Kyrka i Nissanfors.

”Så länge härstädes växer korn, glömmes icke Svante Horn” (gammalt talesätt i Nissanfors med omnejd.)

Utdrag ur likpredikan för Svante Horn af Åminne.

”Ryttare vid Smålands kavalleri 1691 vid Jkp regemente. Redan första året träffades han av en muskötkula i låret. 1703 blev han stucken genom vänstra armen, illa trampad och fick sin häst skjuten. Han återhämtade sig snabbt och med manlig munterhet och tapperhet bevittnade han slaget vid Thorn 1703. Vid Thorn gav sig Svante till skogs med 24 män för att hämta virke då han överraskades av 700 polacker. Med dem slogs han i 7 timmar. 23 av hans 24 män dog och Svante lyckades fly. Vid slaget vid Fraustadt 1706 blev han illa huggen i huvudet så att 14 benskärvor måste borttagas. Året därefter blev han överfallen vid en postering i Litaven och slagen med en klubba i huvudet så att blodet trängde ut genom näsa, mun och öron. Bröstet genomstacks med en värja och magen med en pik. Han fick också 13 smärre sår. Hans betjänt, Daniel Lindbom, ska då ha sökt efter Svante på slagfältet och ropat att han skulle ge sig tillkänna ifall han var vid liv. Svante sträckte då upp ett ben. Sedan kom soldater och allmänhet för att stjäla från de stupade, men då hade Daniel lyckats få bort Svante. Daniel uppehöll livet på Svante genom att spruta in vin och mjölk genom ett halmstrå som fördes in genom öppningen efter en utslagen tand i Svantes nästan igensvullna mun. Svante skulle ha behövt en lång vila efter detta men han följde med sin armé till slaget vid Poltava. Han var vid detta tillfälle lam i ena sidan och vid Poltava fick han sitt högra ben sönderskjutet. Lindbom hittade honom igen. Båda blev tillfångatagna. De var 13 år i Sibirien. Svante gjorde korgar och Daniel var sadelmakare. Vid hemkomsten var de svaga och behövde vila upp sig. Men 1741 kunde Svante glädja sig åt ett nytt krig med ryssen. Då var han nästan 70 år. Svante var väldigt omtyckt och nästan dyrkad för sitt goda hjärtelag. Hans betjänt, Daniel, blev mer eller mindre som en bror för Svante och skulle alltid sitta vid Svantes högra sida vid bordet, vilka gäster Svante än hade.”

Svante dog vid 81 års ålder och ligger troligtvis i kista nr 8 i valvet.

Lennart Palm