Bygdeband – lokalhistoria på webben.

bygdebandStrömstads Historieförening är medlem av Sveriges Hembygdsförbund.

Ett medlemskap som öppnar stora möjligheter för dokumentation av vår lokalhistoria. Medlemskapet innebär att vi på nätet även kan söka information från övriga medlemsförbund.

Så här gör du.

Börja med  www.bygdeband.se, som är Bygdebands hemsida och rulla ned till ”Platser i Sverige” och klicka på ”Västra Götalands län” och gå vidare till ”Strömstads kommun”. Under den rubriken finner du ”Strömstads församling” och vidare till ”Platser i Strömstad”, där finner du en lång lista att välja från prova ”Strömstads tätort” och finn där olika stadsdelar och därunder olika adresser. Om du då klickar på Karlsgatan, så kommer det upp bilder som du förmodligen känner igen.

Om du vill gå tillbaka i sökandet så ligger hela sökvägen ovan rubriken ”Karlsgatan” som lyder :  Hem/Sverige / Västra Götalands län/ Strömstads kommun/Strömstads församling/Strömstads tätort/Strömstads centrum/Karlsgatan. Klicka på den rubrik då söker. Det verkar lite omständligt men det krävs för att man skall kunna finna vad man söker bland miljoner uppgifter i Sverige.

Tanken från Historieföreningen är att kunna engagera alla sina medlemmar att bidra med bilder och berättelser från vår tid. Har du något som du vill ha med i vårt lokalarkiv, så e-posta till ingrid.sundemar@telia.com